Pressmeddelande - Värmek nominerat till pris!

Värmek nominerat till Miljöstrategipriset 2016

Värmek har blivit nominerad till Miljöstrategipriset 2016 som delas ut på miljöstrategidagarna av Miljöminister Karolina Skog. Priset ges till den verksamhet som på ett avgörande sätt arbetat med hållbarhetsfrågor på ett strategiskt sätt.

Det arbete som ligger till grund för nomineringen är Värmeks hållbarhetskoncpet som bygger på FNs Global Comapcts principer. Konceptet inrymmer uppförandekoder och uppföljning av de upphandlade ramavtalsleverantörer som Värmek har. Systemet bygger på att det finns en djup och omfattande dialog mellan leverantörer, medlemmar och Värmek.

- Det är verkligen hedrande att bli nominerad till detta pris, säger Peter Dahl, VD på Värmek. Alla på Värmek har arbetat hårt och målmedvetet med detta i över tre år och det genomsyrar verkligen verksamheten idag. Men det roligaste av allt är att både medlemmar och leverantörer har tagit till sig tankarna på allvar, fortsätter Peter Dahl.

Värmek genomförde den första uppföljningen av hållbarhetsfrågorna förra året år och i år var det dags för nästa uppföljning. Det gav Värmek möjligheten att se hur leverantörerna har förbättrat sig mellan åren, något som inte är gjort tidigare i denna skala. Undersökningen visade att leverantörerna har förbättrat sitt hållbarhetsarbete  och höjt snittbetyget med en halv poäng från 3,5 till 4 poäng jämfört med året innan.